Het is midden in de winter. bij zonsopkomst is het -5. De lucht is strakblauw. De rijn stroomt traag door een witgevroren landschap. Ik zit in de auto naar Dusseldorf. Naar het Bonsai Museum Dusseldorf. Dit is de werkplek van Werner Busch. En het is de locatie van de doodhout workshop welke ik vandaag ga bijwonen.
De workshop werd gegeven door Christian Przybylski. Dit is een van de bekendste doodhout artiesten in Duitsland, dus we waren in goede handen. De workshop begon met een duidelijke uitleg van de opbouw van de dag, en het uitreiken van aantekeningen voor de verschillende onderdelen. Vervolgens behandelde hij diverse gereedschappen, velen hiervan handwerk uit Solingen. Verassend weinig Japans gereedschap. Ook de electrische slijpmachines kwamen aan bod. En hoewel hij de voorkeur geeft aan handgereedschap, heeft hij de laatste jaren de liefde voor de kleine slijptollen gewonden. Hierop gebruik hij naar gewone freesjes, vooral ok erg veel draadtollen. Hiermee slijpt hij profiel in het hout, wat tot op houtvezel nivo detail uitbrengt.
De dag was een goede basis om aan doodhout te gaan werken. Het gaf inzicht in de zaken die nodig zijn om goede doodhout partijen te maken. Een van de belangrijkste tips die ik meegenomen heb: Bij het maken van doodhout altijd kijken of je natuurlijke lijnen in de bast kan volgen. Dus bij larix of dennen niet gewoon een lijn trekken, maar de scheuren tussen de individuele bast delen volgen. Dat levert eenveel natuurlijker effect.